دستگرد امامزاده
تنگ صیاد دستگرد امامزاده
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 

تنگ صیاد یک منطقه حفاظت‌شده، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره که تنگه ی اصلی آن در روستای دستگرد امامزاده واقع شده است و نسب آن به هر منطقه ی دیگر خلاف واقعیت است.این منطقه در بخش شرقی شهرستان شهرکرد و بخش غربی شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری است. این منطقه دارای مساحتی به وسعت حدود ۲۷ هزار هکتار می‌باشد که حدود ۲۱۶۰۰ هکتار آن منطقهٔ حفاظت‌شده و ۵۴۰۰ هکتار آن پارک ملی است. تنگ صیاد بواسطه دارا بودن تعداد زیادی تپه ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است. کوهستان‌های جنوبی منطقه دارای صخره‌های صعب‌العبور است که زیستگاه پلنگ و کل و بز با جمعیتی قابل توجه است.

از دیگر جانوران منطقه می‌توان گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک دری، کبک چیل، تیهو و عقاب را نام برد. نزدیکترین روستا به منطقه تنگ صیاد دستگرد امامزاده است.

این منطقه در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقهٔ شکار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفت، در سال ۱۳۵۲ به منطقهٔ حفاظت شده ارتقاء یافت و در سال ۱۳۷۴ بخشی از آن به پارک ملی تنگ صیاد تبدیل گردید و تنگ صیاد را به دو منطقه پارک ملی و منطقه حفاظت شده تقسیم کرد.

تنگ صیاد در موقعیت جغرافیائی ۵۰ درجه و ۵۹ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۹ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۳ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است. از نظر آب‌و‌هوایی به سه اقلیم‌ ِ خشک و سرد، نیمه خشک و سرد، و نیمه‌مرطوب و سرد تقسیم می‌شود. قله جیلون در جنوب غربی سفیددشت با ۳ هزار و ۱۴۱ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین نقطه این منطقه است.

 برچسب ها:تنگ صیاد ,شکار ,دستگرد ,دستگرد امامزاده ,حیات وحش ,پلنگ ,ببر وحشی ,منطقه حفاظت شده ,منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ,تنگ صیاد , کفتار و کبک ,زیست طبیعی

منبع:تنگ صیاد دستگرد امامزاده در فهرست یونسکو


نظرات شما عزیزان:

فرشاد فاضل
ساعت9:09---21 مرداد 1392
به دستگرد امامزاده سفر كن

تمام قصه و غم را بدر كن

كه دارد مردماني با شهامت

همه در پيرو خط امامت

شجاع ونافذ هستندو دليرند

معلم زاده هستندو دبيرند



قسمتي از اشعار مرحوم پردم حسن فاضل در وصف روستاي زيباوتاريخي دستگرد را خدمتتون ارسال كردم اميدوارم لذت ببريد
پاسخ:با سلام و تشکر فراوان از شما


یاسرزمانی
ساعت22:43---29 دی 1391
من امشب...

دستها را برده ام بالا

و از عمق وجود خود

خدایم را صدا کردم

نمیدانم چه میخواهی

ولی امشب...

برای تو

برای رفع غمهایت

برای قلب زیبایت

برای آرزوهایت

به درگاهش دعاکردم

ومیدانم!

خدا از آرزوهایت خبر دارد

یقین دارم!

دعاهایم اثردارد!پاسخ:ممنون آقا یاسر شعر خیلی زیبا و دلنشینی بود.


سید مهدی
ساعت14:04---12 آذر 1390
تنگ صیاد یک منطقه حفاظت‌شده، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره که تنگهٔ اصلی آن در روستای دستگرد امامزاده واقع شده است ونزدیک ترین شهر به منطقه ی تنگ صیاد شهر فرخ شهر است و نسب آن به هر منطقهٔ دیگر خلاف واقعیت است.

در نوشتارتان نهایت دقت را داشته باشید

این نوشته شما به نام کلیه مردم دستگرد ثبت می شود.

مگر غیر از این است که دور تا دور این تنگه را قهفرخ_دستگرد_ایرونچه_سورک_دهنو_س� �یددشت_و جاده سفید دشت فرخشهر گرفته اند

پس منصوب کردن به هر کدام غیر واقعی است

یا علی
پاسخ: با سلام دوست من شما در وبلاگ ما نظری در مورد تنگ صیاد ذکر نموده اید و گوش زد کرده اید که نسبت دادن این تنگ به هر مکانی جایز نیست. ما از هر گونه نظر و انتقادی در مورد این وب خوشحال می شویم. در هر زمینه ای که باشد. و اگر خوب به متن توجه کنید ما آن را به جایی نسبت نداده ایم و فقط و فقط متذکر شده ایم که تنگه اصلی آن بر اساس مرز بندی های انجام شده قبل ار انقلاب و تا کنون در این دهستان می باشد. همچنین شما باید توجه داشته باشید که این مطلب در حدود 2 سال پیش منتشر شده و در آن زمان ما با استناد بر وب سایت ویکی پدیا و دیگر منابع موجود این مطلب را منتشر کرده ایم. اما بعد از گذشت چندی این وب سایت توسط افرادی و به هر دلیلی تغییر کرده است. والی دور تا دور این تنگه را قهفرخ_دستگرد_ایرانچه_سورک_دهنو_سفیددشت فرا گرفته اند با تشکر از نظرات ارسالی شما.


farshad
ساعت11:58---3 شهريور 1390
باسلام وتشكر از زحمات شما دوستان در جهت معرفي روستاي زيبا و تاريخي دستگرد خواهشمند است اطلاعات بيشتري را با كمك گرفتن از كتب تاريخي اضافه نمايييد در ضمن اينجانب آمادگي خودرا در جهت بهبود اين امر اعلام ميدارم


باسپاس فرشاد فاضل
پاسخ:با سلام و تشکر از آقای فرشاد فاضل که به این وب سر زدید. تلاش خود را در جهت ارتقاء سطح کیفی این وب انجام می دهیم ضمنا برای ارسال مطالب خود در قسمت معرفی وبلاگ توضیحات لازم داده شده


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: