تنگ صیاد دستگرد امامزاده
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

تنگ صیاد یک منطقه حفاظت‌شده، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره که تنگه ی اصلی آن در روستای دستگرد امامزاده واقع شده است و نسب آن به هر منطقه ی دیگر خلاف واقعیت است.این منطقه در بخش شرقی شهرستان شهرکرد و بخش غربی شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری است. این منطقه دارای مساحتی به وسعت حدود ۲۷ هزار هکتار می‌باشد که حدود ۲۱۶۰۰ هکتار آن منطقهٔ حفاظت‌شده و ۵۴۰۰ هکتار آن پارک ملی است. تنگ صیاد بواسطه دارا بودن تعداد زیادی تپه ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است. کوهستان‌های جنوبی منطقه دارای صخره‌های صعب‌العبور است که زیستگاه پلنگ و کل و بز با جمعیتی قابل توجه است.

متن کامل در ادامه مطلب...

 منبع:تنگ صیاد دستگرد امامزاده در فهرست یونسکو

 برچسب ها:تنگ صیاد ,شکار ,دستگرد ,دستگرد امامزاده ,حیات وحش ,پلنگ ,ببر وحشی ,منطقه حفاظت شده ,منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ,تنگ صیاد , کفتار و کبک ,زیست طبیعی

 



تاریخ اولین مطلب ثبت شده در وبلاگ
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

با سلام خدمت تک تک هم محله ای های عزیز دستگرد امام زاده

 

با توجه به بازدید ها و نظرات خوب و سازنده ای که برای ما ارسال می کنید باعث دلگرمی ما شده تا به نحوه عالی این راه را ادامه دهیم و روستای خودمان را به افراد علاقه مند بهتر معرفی کنیم.

 


 

اولین مطلبی که در این وبلاگ ثبت شده مربوط به تاریخ>>>             2 ارديبهشت 1385

 

عنوان مطلب:دستگرد امامزاده

 


>>> کم کم وبلاگ دستگرد امام زاده پا به 7 سالگی می گذارد.

 

 

ان‌شاءالله بتوانیم با همیاری شما به همین طریق پیش برویم.

با تشکر مدیریت وبلاگ دستگرد امام زاده



آدرس وب سایت رسمی تنگ صیاد دستگرد امامزاده
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

به نام خالق مهربانی ها

با سلام خدمت شما کاربران و بازدید کنندگان محترم وبلاگ رسمی دستگرد امامزاده

یک خبر خوش: وب سایت رسمی تنگ صیاد دستگرد امامزاده و همچنین مطالب مربوط به این دهستان به نشانی    www.tangesayad.ir     راه اندازی شد. و شما از این به بعد برای دریافت مطالب این دهستان و همچنین مطالب مربوط به تنگ صیاد می توانید به این آدرس رجوع کنید و به احتمال زیاد این وبلاگ دیگر بروز رسانی نخواهد شد.

با تشکر مدیر وبلاگ دستگرد امامزاده

امیر باقری دستگردی



دستگرد امامزاده
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

دستگرد به معنای «دست‌ساخت» است و در آغاز به آبادی‌های تازه ‌بنیاد گفته می‌شد و در زمان ساسانیان در معنای زمین‌های شاهی کاربرد یافت. همچنین در فرهنگ فارسی معین، دستگرد به معنای زمین پست وهموار و در لغت نامه دهخدا، به زمین هموار، زمین وملک زراعی و بنائی مانند کوشک که خانه ها به دور آن باشد، معنی شده است. بیشتر نقاطی که در ایران و کشورهای پیرامون آن با نام‌های دستگرد و دستجرد معروفند، همان زمین‌های شاهی ساسانی هستند.

خسروپرویز که در پایتخت ایران در تیسفون نشیمن داشت، سنت شاهنشاهان ایران را که همیشه کاخ و محل اقامت تابستانی خود را در فلات ایران می‌ساختند، کنار گذاشت و در جایی در شمال شرقی تیسفون، تابستانگاهی به نام دستگرد ساخت. ویرانه‌های این محل امروزه به نام دستکرة که عربی ‌شدۀ دستگرد است، شناخته می‌شود.

همچنین بسیاری از مناطق در سرزمین ایران، با نام دستگرد شناخته می‌شوند. از جمله مشهورترین آنها دستگرد اصفهان یا دستگرد خیار در نزدیکی شهر اصفهان و دستگرد امامزاده در ۳۱ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری است. به دستگرد بخش فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد به این دلیل دستگرد امامزاده می‌گویند که مقبره امامزاده محمد اکبر، از نوادگان امام علی (ع) در آن واقع شده است. این روستا از   اهمیت خاصی برخوردار است. شغل اصلی مردم در این روستا کشاورزی است و با داشتن چند ده چاه آب عمیق و نیمه عمیق و رودخانه و چشمه و قنات از آب کافی جهت آبیاری زمینهای کشاورزی برخوردار است. بخشی از منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در شمال این روستا واقع شده که دارای محیط زیست بکر با انواع گیاهان خودرو و حیوانات وحشی از جمله بز کوهی ،کل و.. می‌باشد. قطب صنعتی دستگرد واقع در شمال شرقی روستا واقع در زمینهای قنات مقیم و حسین آباد با مساحتی حدود ۴۰ هکتار و بانیروی کار حدود ۴۰ نفر واقع شده است. مهم‌ترین نقات دیدنی و تفریحی این روستا شامل: بقعه امامزاده محمد اکبر، قلعه داراب خان بختیاری و باغات دره ماران و رنگ رزی و زیراشکستان و منطقه حفاظت شدۀ تنگ صیاد می‌باشد. روستای دستگرد امامزاده به دلیل وجود مقبرۀ امامزاده محمد اکبر که فرزند بلافصل امام علی علیه السلام است، مشمول برکات زیادی شده است ولی تا کنون هیچ توجهی برای پیشرفت و ترقی روستا، توسط مسئولان صورت نگرفته است.دستجـرد عربی ‌شدۀ واژه دستگرد فارسی است.

منبع:دانشنامه ایرانیکا، سرواژه Ctesiphon، ص ۴۴۸.

 برچسب ها:دستگرد,روستای دستگرد امامزاده,امامزاده محمد اکبر ,قطب صنعتی دستگرد ,حیات وحش ,کشاورزی ,دامداری ,منطقه حفاظت شده ,منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ,تنگ صیاد , کفتار و کبک ,زیست طبیعی